Navigace: Úvod O nás Napsali o galerii

Napsali o galerii

Svoboda&Williams na prague-stay.com dne 13.10.2016


 

Primazena.cz Umění pro život 5. 6. 2013

Koupě uměleckého díla nabízí možnost zažít pocit vlastnění něčeho, co opravdu nemůže mít nikdo jiný. Je to o pocitu exklusivity a absolutní jedinečnosti. Naprosto unikátní směny vydělaných peněz a smyslu jejich vydělávání. Kvalitní originál vybraný s citem a kladnými emocemi se stává průvodcem zpříjemňujícím žití kupujícího i dalších generací a dobrou investicí do budoucnosti.

Vsaďte na svůj vkus a intuici a nakupujte než budou slavní

Největší prodejní galerie Kotelna má ve své nabídce díla mladých současných výtvarníků a absolventů různých ateliérů akademie. Galerie se stává i zprostředkovatelem mezi výtvarníky a potencionálními kupci uměleckých děl, ať již za účelem rozšíření sbírek současného umění (v tomto směru zde funguje poradenská činnost), či jako krásného a obohacujícího interiérového doplňku. Pro originální nápady a přístup k zákazníkům např. za zapůjčování obrazů k reprezentaci, získala galerie v r. 2009 ocenění Byznys rebel a v roce 2010 Web roku
Pozvání na velkou prodejní výstavu Martina Salajky, vítěze ceny Arskontakt 2004, absolventa pražské akademie výtvarných umění.

MARTIN SALAJKA - OBRAZY

Salajkova tvorba představuje prostor za zrcadlem, cestu do podvědomí, při které není čas na sebeklam. Dlouhodobě se zabývá tématy a náznaky příběhů, které nejsou v současném umění hojně zastoupené. Častými výjevy jsou zvířata jako na příklad sova, vlk, nebo noční motýl, které si běžně spojujeme se symbolickými významy moudrosti, odvahy, samotářství nebo smrti. (Salajka nemaluje nic, co by nebylo skryto v podvědomí každého jedince).
Termín výstavy 7.6. – 12.7.2013 galerie Kotelna, Plynární 1, 251 01 Říčany


Hospodářské noviny 26. 2. 2010

Příloha e15

Eva Kočová:

Rizikovost při investici
do obrazu je minimální

Dnes už není nic výjimečného, když se z nefunkční industriální budovy vytvoří kulturní stánek. Avšak aby takový projekt byl skutečně úspěšný, to už běžné není. Evě Kočové, která přetvořila vysloužilou Říčanskou kotelnu na galerii, se to však jednoznačně podařilo.

E15: Proč zrovna kotelna?

Říčanská radnice vypsala výběrové řízení na využití starší sídlištní kotelny. Byla jsem se na ní podívat, a když jsem vešla dovnitř a viděla ty prostory a osvětlení, tak jsem hned věděla, že je to ono. Já jsem předtím již měla galerii, ale menší a tady mě oslovilo i to, že by se mohla prezentovat velkoplošná díla.

E15: Ale přece jen Říčany nejsou Praha.

Říčany jsou myslím dobrá adresa. Uvědomte si, že v Praze je spoustu galerií, a vůbec mnoho možností na kulturní vyžití. V takovém městě jako jsou Říčany, je naopak jistá lačnost po kulturních akcích. Taky děláme doprovodné akce. Takže prvotní záměr byl vytvořit galerii pro Říčany. Ale jak se o nás trochu rozkřiklo, jezdí sem stále více Pražanů. Vždyť jsme jen pár minut od nádraží, takže z hlavního nádraží je to půlhodina.

E15: To se musíte od ostatních pražských galerií poněkud odlišovat?

Proč jsem šla znovu do galerie, bylo i proto, že jsem chtěla vrátit ony ideály ještě z před komunistických dob, kdy si lidé domu kupovali originály českých výtvarníků, které se mimochodem dnes draží za neuvěřitelné peníze. To znamená dát možnost českým výtvarníkům prezentovat se a lidem zase umožnit koupit si kvalitní dílo.

Galerie na pražských pěších zónách nejsou z tohoto hlediska ideální, protože mají velmi vysoký nájem, tak nabízejí úplně jiný sortiment. A státní galerie jsou zase neprodejné. Zároveň nabízíme zákazníkům prodejní servis.

E15: Co to znamená?

Jedná se jednak o poradenství ohledně konkrétního díla, od výběru obrazu po informace o umělci a potom i umožníme zákazníkovi, aby si ho mohl vyzkoušet doma na konkrétním místě. Jedná se samozřejmě o větší obrazy. S malými můžete po bytě chodit a někam je nakonec umístit, ale pro velký je většinou už místo dané. Dílo se vám může v galerii líbit, protože je tam prostor, ale doma vás pak převálcuje nebo na něj dopadá světlo z jiné strany a tak podobně. Nesmíme zapomínat, že obraz, především ten větší, hodně mluví do výrazu interiéru. Takže je důležité ho vidět na konkrétním místě.

E15: Poradíte člověku i v případě, že chce koupit dílo ne jako výzdobu, ale jako výhodnou investici? I když se říká, že je to investice pro vnuky.

Samozřejmě. Ale myslím, že to už není jen investice pro vnuky. Doba je již rychlá. Dnes může cena díla vystřelit nahoru velice rychle. Stačí k tomu kolikrát jen větší mediální humbuk. V každém případě, když přijde za mnou takový člověk, tak napřed zjistím jeho vkus a pak nabídnu konkrétní dílo.

E15: To i v případě, že se jedná čistě o spekulaci?

Tak tam by stačilo poradenství na základě aukčních katalogů. Ale stejně si myslím, že i když by šlo čistě o investici, tak se vám to konkrétní dílo musí aspoň trochu líbit. Víte, když investujete například do akcií, tak vám mohou klesnout, nebo se zcela znehodnotit, ale u obrazu, i když vám spekulace nevyjde, tak stále máte umělecké dílo a můžete si jej pověsit a pořád je naděje, že se někdy zhodnotí, třeba pro toho vnuka.

E15: Co obsahuje poradenství na základě aukčních katalogů?

Ukážu katalogy různých aukčních síní a doporučím konkrétní dílo, které v této době stojí za to koupit a samozřejmě vysvětlím proč a navrhnu i strop ceny do kterého stojí za to jít.

E15: Je zájem o takovéto poradenství?

Přiměřeně. Většinou o to mají zájem lidé z okruhu mých známých, ale šíří se to přes ně dál.

E15: Oslovují vás podnikatelé, abyste jim osadila obrazy prostory ve firmě?

Občas ano a je to dobře. Je totiž strašně důležité, jaké je v interiéru světlo, jaký je nábytek, tvar stěn a tak podobně. Obraz prostě má místnost oživovat, a to se mnohokrát laikovi nepodaří. A já tyto zkušenosti již za ta léta mám.

E15: Je důležité si pověsit originál? Nestačí dobrá reprodukce?

Víte reprodukce je vždycky plochá. Když dáte vedle sebe originál ať namalován akrylem, olejem, nebo něčím jiným, a reprodukci, tak sám poznáte, že originál svým způsobem žije. Je plastický, a když ho máte doma, tak díky změnám světla během dne se mění. Například dnes se dělají reprodukce technikou anaplastu. To je fotka, která je propařena na plátno. Takže dostanete strukturu plátna a dodělá se pár čar, aby to dalo aspoň částečně plastičnost, a tím dojem originálu. Ovšem stojí to přes sto tisíc. To už ale podle mne nemá smysl kupovat, protože za sto dvacet tisíc koupíte originál například Oldřicha Blažička. A ještě se vám časem může zhodnotit. Reprodukce ne.

E15: Ale pro mnohé lidi originál za desítky tisíc je nedostupný.

Můžeme sejít níž. Koupit originál grafiky je už dost dostupné. V USA jsou speciální galerie s grafikou právě za tímto účelem. Nebo nabízíme úplně mladé autory, absolventy akademií a uměleckých škol. Tady se lze řídit heslem nakupujte, než budou slavní. Takže se můžou časem velmi výrazně zhodnotit. Třeba pro vnuka.

E15: Mluvila jste o doprovodných akcích. Co nabízejí?

Jedná se především o malování pro dospělé, respektive od dvanáctiletých dětí výše. Původně byla představa, že tyto akce povede vždy ten výtvarník, který bude mít aktuální výstavu, ale nelze to úplně dodržet, především kvůli jejich zaměstnanosti, takže to občas vede jiný.

E15: Zájemci tak malují podle jejich obrazu?

Taky, nebo se na ně dívají jako na inspiraci včetně techniky, ale záleží to na výtvarníkovi, který vyučuje. Mohou jít ale i ven a malovat krajinu.

E15: Je dostatek zájemců o tyto akce?

Máme vždy plně obsazeno.

 

© 2007–2009 Občanské sdružení Říčanský lůvr. Mapa stránek. Webdesign: Insidea
Doporučujeme: Komunikace přírody i lidské společnosti